Om
rationaliteten og det dobbelte blik i
Til det yderste
Af Karsten Wind Meyhoff
Peter Hovmands erindringsbog om Fremmedlegionens rekruttræning
er først og fremmest beskrivelsen af en reduktion af
det menneskelige, en reduktion der skal gøre rekrutterne
i stand til at udholde det umenneskelige. Hele denne proces
har en ubehagelig tendens (en form for psykisk tortur, med det
kropslige som anslagspunkt) der netop gør at man kan
se nødvendigheden i det ubehagelige, og heri ligger der
en formulering af sandheden, som måske er ilde hørt,
men bundet til kategorien det nødvendige. Til alt held
er der to former for blik i bogen, nemlig det blik der står
midt i oplevelsen, som nærmest bliver en art surrealisme
i sin eksakte realisme, og videre det blik der formår
at hive en smule ud af begivenhederne og indsætte med
en refleksion, der måske ikke er kritisk, men dog distanceret
og derfor i stand til at anskue det der sker med en vis form
for objektivitet og rationalitet. Det er givet at de fleste
af rekrutterne netop kun har det første blik til rådighed,
hvorfor de overstrømmes af begivenhederne og derfor bestandigt
er på kanten til at drukne i begivenhedernes gang og konsekvens.
Fortællingens gliden mellem de to synsmåder fungerer
upåklageligt som en art motor og giver en indre spænding,
hvor kampen ikke blot foregår på det fysiske niveau,
men snart nærmer sig det psykiske, hvor den egentlige
overlevelse vel ligger. Måske er det netop denne differens
og spænding, der får fortælleren til at sige
nej til de evige bordellers ture i slutningen, og dermed som
vendepunkt ikke blot får ham til at kvitte legionen, men
ligeledes til at skrive bogen. Dette blik løber som tematisk
linje fra intermezzoets scene, hvor refleksionen får et
lille rum, og frem til slutningen, hvor netop dette blik tager
overhånd. Fortælleren gør her rejsen fra
et blik til et andet, og således kan bogen opfattes som
en slags dannelsesroman. Ligeledes ligger der en kostelig ironi
over hele rekruttidens hårde træning og nødvendighed,
idet fortælleren netop ikke kommer i krig. At alle anstrengelserne
har været omsonst i fysisk forstand - og i stedet gør
fortælleren til netop fortæller, afslører
ligeledes at refleksionens blik sejrer i de rigtige. Hele kanaliseringen
fra kampviljen til forfatterviljen, hvor den omsonste fysiske
træning igen får liv, åbner op for den mulige
anskuelse, at det er i selve erfaringens formidling, at erfaringen
i virkeligheden får kontur og retning.
Til tider dukker der smukke, poetiske beskrivelser op uden forvarsel.
Her er det igen fortællerens brug af blikket (det første
blik), der giver bevægelserne i sproget. Eksempelvis på
den afsluttende march hvor naturen nærmest ses gennem
en hallucinatorisk optik, hvor historien er så langt væk,
at begivenhederne løsrives fra deres betydning i den
store historie og verden fremtræder i al sin poetiske
evidens. Ligeledes i kontrasten til de turister som rekrutterne
møder. I mødet ligger en beskrivelse (det andet
blik) af en anden verden og blikket fra en anden verden. I dette
blik ligger et uendeligt potentiale, der rækker langt
ud over at påpege kontrasten mellem to rum. Fremmedheden
er en form for absolut andethed, og fokuseringen på denne
verden er helt i sin egen orden. Fremmedheden i sig selv er
ingen analyse, men dogmatikken og det fanatiske står alligevel
frem i konkret kontrast til den normale verden. Fremmedheden
formulerer en prægnant erfarings egen indre kontrast;
kampen mellem det fysiske og psykiske rum, kampen mellem det
der ses og det der ikke ses, mellem viden og uvidenhed, kampen
med de andre, en kamp der er al ære værd og ligeledes
er et stærkt moment i bogen.
Tonens træthed bringer intensiteten ind i bogen, thi det
landskab fortælleren befinder sig i bliver farvet af en
udmattelse, en hårdhed, som ligger hinsides godt og ondt,
og som gør det kyniske i rekruttræningen vigtigt,
fremfor blot et latterligt moment. Således forstået
at det rammer en ordenes "klang", der udføres med sikkerhed,
og videre at disse toner varieres undervejs alt efter hvilken
blok af erfaring fortælleren bearbejder og netop spiller
op mod stoffets blotte indhold. Med andre ord kommer tonen i
formidlingen af oplevelsen til på glimrende vis at anskueliggøre
situationerne, den giver dem liv. Man får klart det indtryk
at fortælleren befinder sig i en tilstand, hvor barriererne
mellem det ydre og det indre langsomt krakelerer, og det er
her den konkrete realisme mødes med tonens intensitet.
Tonens variation kommer ligeledes ind og lægger sig over
handlingens gang, hvilket gør at sammenhængen i
bogen, snarere end at den følges i tid, bliver manifesteret
af tonen og temaernes minimale forskydning. Præcis tonens
moment er et af de vigtigste momenter. Her er det eksemplet
med det dobbelte syn, der bliver tonens bærer. Hele vejen
igennem har synet forskellige pladser og positioner, hvilket
skaber ikke blot en fortællemæssig bevægelse,
men ligeledes en udvikling i den person, som er subjekt for
dette syn. Om forholdet mellem sammenhæng og tone, kan
man sige at kapitlerne kan betragtes som noveller, små
erindringsnoveller, hvis overordnede kontinuitet netop ligger
i tonen, dvs. at den stilistiske sammenhæng ligger transversalt
gennem stoffets blokagtige karakter. Til slut melder der sig
dog en skriftens udmattelse. Underligt nok gør dette
at de sidste kapitler egentlig fremtræder som mere afklarede
end de første, hvilket naturligvis igen understreger
udviklingens pointe. Bogens relevans fremtræder ubestrideligt
gennem erfaringens natur og formuleringen af denne erfaring.
© 2000 |